Monday 24 May 2010

En historisk rundreise - Karnak, Egypt

Gå tre runder for ekteskap, fem for penger og syv for lykke.Et vanskelig valg for de med beslutningsvegring eller for de som tror at lykken er å gifte seg med en rik mann....

I tempelet i Karnak finner du den hellige scarabeen hvor besøkende med raske skritt og faste blikk går i ring for å oppnå sine drømmer. For det viktigste er å ha troen, ja da kan det utroligste skje.

Karnak tempelet ligger utenfor Luxor og er i dag et gigantisk utendørs museum med sin samling av ulike templer, kapeller og andre bygninger fra oldtiden. De første byggene ble påbegynt for tusenvis av år siden og er i dag den mest besøkte attraksjonen i Egypt etter Gizapyramidene. Det er ikke bare størrelsen som er unik. Selve området var i konstant utvikling i mer enn 1300 år . Etter hvert som nye faraoer kom ble det lagt til nye bygg som skulle overgå de foregående.
Karnak var i sin tid koblet med templet i Luxor med en aveny som ble voktet av en rad med sphinxer. I dag er denne gaten borte, men du kan fortsatt se begynnelsen av sphinxer utenfor tempelet. Når du entrer Karnak fra denne siden går du inn i det største templet på området, templet til Anu. Anu var den største Guden i det nye kongeriket. Dette er en del som av ukjent årsak aldri ble bygget ferdig. Her kan du faktisk se deler av en rampe som forøvrig er det eneste gjenværende spor man har fra tilsvarende byggeprosesser i hele Egypt.

Går du videre finner du den mest kjente delen - Hypostyle Hall. En hall som er større enn Notre Dame og som består av 134 massive søyler. Hver søyle er mellom 10-20 meter høye og du trenger minst 5 mann for å klare å holde rundt den minste av dem. På toppen av disse har det opprinnelig ligget steinblokker på rundt 70tonn og du kan jo bare tenke seg hva det må ha kostet av tid og krefter å bygge en slik installasjon. Det er rett og slett veldig mektig og imponerende. De ulike høydene på søylene gjorde det mer komplisert, men var nødvendig slik at de kunne få inn lys ned i hallen. Hver søyle er nøysommelig dekorert med ulike motiver hogd inn i steinen.
Utenfor finner du obeliskene til Tuthmosis II og hans datter Hatshepsut. Disse er av de få eksisterende obelisker du faktisk idag kan finne i Egypt. Tilsvarende obelisker er blitt flyttet og befinner seg idag i New York, , London, Isatanbul og Roma

Videre kommer du til Hatshepsut veggen hvor du kan se orginale tegninger med farger. Deler av veggen er ødelagt og dette ble alt gjort for i 1500 før kristus av hennes stesønn som ønsket å slette deler av historien. Historisk vridning og hærverk har med andre ord eksistert siden tidenes morgen. I denne delen finner du også spor etter kristendommen sitt inntog. I delen av tempelet som er bygget av Tuthmosis III ser du 2000år gamle figurer av Jesus og Maria. Fargene har begynt å forsvinne og bak disse kan du skimte fargene av 3500år gamle egyptiske tegninger. Et par tusen år med historie bokstavelig talt samlet på et brett.
Siste stopp er altså den lykkebringende scarabeen. Har du beslutningsangst og er redd for å velge feil? Husk at i Karnak er det mye å se og du rekker ikke alt første gang. Du kan med andre ord med god samvittighet ta turen tilbake en annen gang eller som det sies - alle gode ting er tre eller var det 5 eller 7....

Sommeren 2009 besøkte jeg Egypt for første gang. Det var en fantastisk reise. I tillegg til å besøke Cairo og Dahab var jeg på et himmelsk cruise med historisk sus på Nilen. Jeg reiste med Sunboat III.(http://www.abercrombiekent.co.uk/egypt/nilecruise/sun-boat-iii.cfm)
Båten var ikke bare lekker, både betjeningen, maten og servicen var topp. Vi startet i Aswan og seilte oppover til Luxor. Vi i var innom en rekke historiske steder underveis.Her følger et utdrag fra reisebrevet jeg sendte hjem:
Da vi kom til båten åpenbarte det en helt ny verden for oss. Vi ble mildt sagt stumme av begeistring og bedre skulle det bli. Rommene var rene og pene. Det var Molton Brown på badet, grunn nok alene til å booke denne båten. Vi var totalt 27gjester og et mannskap på 56, så her var det fullt fokus på service.Våte kluter før vi fikk maten, servitører med hansker og fantastisk god mat.
Vi fikk servert lunsj før vi fikk møte vår guide Osama. Han var egyptolog og han kunne leksa si for å si det sånn Det ble starten på 3dagers kontinuerlig fordrag om guder, faraoer, troner, figurer, hellige dyr, steiner, sakrofager, båter, kristenopplæring sett fra en muslimsk synspunkt mm. Vi var en gruppe på totalt 10 personer.

Den meksikanske pene familien: Veldig pen, dog operert mor som så ut som en modell og aldri ble skitten selv om hun gikk i hvite linbukser i alt dette støvet, far som var mer av det robuste slaget men desto mer pratsom og hyggelig, eldste sønn som stilte mye dumme spørsmål og ifølge Osama var veldig intelligent og junior som bare ville sove og hatet sightseeing

I tillegg var det amerikanske Supergran: bestemor som tok med barnebarna på et valgfri reise når de fylte 12år, supersprek og veldig hyggelig på amerikansk vis. Hun hadde med barnebarnet Jonathan. Vi ble supergruppa og var veldig glad vi gikk klar av den andre gruppen på båten, nemlig en amerikansk/canadisk familie som var høyt og lavt.

Første stopp var Philae Temple som ligger på en øy. Flott tempel men jeg ble mest imponert over at Supergran allerede under den 5min lange båtturen klarte å kjøpe 3 perlekjeder. Jeg har aldri opplevd maken til shopping og jeg har jo tross alt litt personlig erfaring på det området. Supergran kjøpte faktisk noe på alle stedene vi var og helst uten å prute, hun var begeistret som bare amerikanere kan bli. Da hun holdt på å kjøpe en parasoll til 300NOK lik en vi fikk gratis på båten grep heldigvis Osama inn. Philae var et tempel som var flyttet pga bygging av Aswandammen, vi ble imponert og en bra start! Og det beste var at de neste dagene så kom vi stadig til nye templer som var enda mer imponerende og storslåtte. Vel tilbake på båten ble det tid til avslapping på dekk før middag. Livet kunne ikke bli bedre.

Neste dag var det klart for å gjøre ferdig Aswandammen som regulerer Nilen for å unngå oversvømmelser- skikkelig ingeniørkunst!. Deretter fikk vi sett det som skulle blitt verdens største Obelisk, skjønt den ble aldri ferdig av ukjent årsak. Vi ble vel egentlig mest imponert over hva man kan lage en attraksjon av. Så var vi klare for seiling, helt herlig å ligge på dekk i skyggen og se det grønne landskapet med røde ørkenfjell bak skli forbi. Overraskende lite som var bygd ut, så det var bare å nyte og vi kunne ligget sånn i dagesvis, men hei Osama stod klar. Vi gjorde unna et par templer til, lærte om fortidens sykeutstyr og Nilenmeter på Kom Ombo som nå var krokodillefritt enda det var bygget til ære for dem og videre opp til Edfu hvor vi lærte om flodhestjakt og fant den eneste tegningen som ikke hadde riktige proposjoner . For den var jo kjempe lett å få øye på etter å sett hundrevis av tegninger av guder. Osama pratet og tørket svetten med en minimal papirlapp som til tider fikk mer oppmerksomhet av PA og meg enn alt som rant ut av munnen hans, ikke bare bare å høre på den ene leksjonen etter den andre i 40 varmegrader. Og etter noen ganger har ikke setningen ”Isn’t weird that....?” samme effekten for å holde fokuset fra gruppen.

På kvelden var det egyptisk aften, vi ble kledd opp i tradisjonelle drakter og vi har sjelden følt oss mindre elegante. Hoff-fotografen var ivrig, men hadde ikke lært seg trikset å fotografere ovenfra og ned, så inn rant det bilder med dobbelthaker, grrrr....Etterpå ble det mavedans og en fyr som gikk i ring i flere minutter som gjorde at vi ble svimle selv om vi satt stille. Så kunne vi endelig være med på dansen. Den Canadiske gruppen fikk løsnet opp noe etter at de hadde sittet stivt og sett på magedanseren og brudeparet, ja de slo seg virkelig løs og var ”gærne”. Rocka på! Og jeg ja, jeg var nå smittet av Supergran sin shoppingiver og kjøpte med meg antrekket hjem, så nå venter jeg spent på at noen skal arrangere Egyptisk aften i Norge.

Neste dag var det enda tidligere opp, vi var ankommet Luxor, og begynte med Colossi – de plystrende statuene som skyldes vinden, tempelet til Hatshepsut , dronningenes og kongenes dal. Her stod høydepunktene i kø, som den polske døren, ingeniøren som var dronningens elsker og som hadde fått navnet sitt inngravert - gledet selvsagt ingeniør Liv, Ramses X->X sine imponerende store og vel dekorerte gravkamre, graven til Tutakamon mm. Elisabeth ble Osamas favoritt siden hun faktisk hadde vært på det egyptiske museumet i Kairo; ”Have any of you been to the Egyptian museum????” Oh, yes!

Etter lunsj ble det så Luxor temple(her står tvillingen til Obelisken som finnes på La Concorde i Paris) og Karnak temple – hvor ”Mordet på Nilen” er hentet fra. Vi opplevde heldigvis ingen mord denne gangen, men kjente spenninngen i luften, eller kanskje det bare var de 45(det blir aldri varmere i Egypt for da er det ikke lov å jobbe) dirrende varmegradene. I Karnak er det en hellig scarabee, gå 3 ganger for ekteskap, 5 for penger og 7 for lykke.Et vanskelig valg for jeg trodde lykken var å gifte seg med en rik mann....Uansett ganske festlig å se alle gå der faste i blikket og har man troen, ja da kan det utroligste skje! Vi venter i spenning.

Kort oppsummert, imponerende og helt utrolig hva disse egypterne klarte å få til i en tid hvor vi nordboere satt i en hule og gnagde på et bein. På båten ble det GT i solnedgangen på dekk, før avslutningsmiddag med flamerte pyramider i marengs også kalt Omelett Norwegienne! Hvem skulle tro at det går an å ha det så fint på cruise! All ære til LE som fant denne turen, han har definitivt cruise kontroll.